R-123M PANSSARIVAUNUN LÄHETINVASTAANOTIN


10.5.2011

Sain 2.5.2011 tämmöisen neuvostoliittolaisissa panssarivaunuissa käytetyn lähetinvastaanottimen jota on valmistettu 1960 - 1991.
Laite on taajuusalueella 20 - 51.5 MHz FM:llä toimiva ja lähtöteho on 20W. Se on toteutettu putkilla (32 kpl) joista suurin osa subminiatyyrityyppiä.
Virtalähde on transistoroitu muuttaja 26V sisääntulojännitteellä.

Laite oli päällisin puolin hyväkuntoinen ja tapojeni mukaan poistin heti UHF-liittimen joka oli tässä tapauksessa jälkiasennettu kylkeen kiinnitettyyn kulmaan.
Saa nyt sitten nähdä löytyy kö mistään alkuperäisiä liittimiä joita tarvittaisiin myös kuulokkeiden ja mikrofonin yhteyteen. Mukana kun tuli jonkun toisen
venäläisradion vastaavat osat.

Tästä laitteesta löytyy aika hyvin tietoa Internetistä mm. koko manuaali ja erilaisia esittelysivustoja. R-123 Sovjet Tank Radio Station sivulla on esittelyä englanninkielisin
tekstein varustetusta mallista joka on ollut käytössä Neuvostoliitosta ulkomaille viedyissä vaunuissa.
Sivulla olevasta etulevyn kuvasta on kovasti hyötyä meikäläiselle venäjää osaamattomalle koska siitä selviää mitä mikäkin namikka tarkoittaa...
Huvittavana yksityiskohtana tällä sivulla mainitaan joitain yksityiskohtia suorastaan "varastetun" saksalaisista sota-ajan laitteista.
Uskoisin olleen myös niin, etteivät voittajavaltiot paljon hävinneeltä Saksalta sodan jälkeen kyselleet saako sen sotakoneiden tuotteita kopioida.....
Taitaa olla tosiasia, että aika harva maa tai yritys samaa viitsii uudelleen keksiä mikä jo tehty on - tästä hyvänä esimerkkinä entisajan japanilaistuotteet.
Ja näin radioiden mekanismeista puheenollen näkyivät aika monet aikoinaan Euroopassa kopioineen suoraan Racalin filmiasteikkomekanismin tuotteisiinsa.
Royalsignals.org - Russian Manual Section osasta on mahdollista ladata myös englannikielisiä manuaaleja.

Laitoin joitain kaavioita, liitätäkuvia ja etulevyn namikoiden toiminnan selostuksia sivulle R-123M kaavioita.

Testasin laitetta vastaanotolla asennettuani nyt alkuun tilapäisesti laipallisen N-liittimen siten. että juotin sen keskinapaan katkaistun banaanikoskettimen
pään (alkuperäinen liitin on 4mm keskikontaktille) ja ruuvasin liittimen kiinni yhdellä ruuvilla kun liitännän vieressä oli sopivalla paikalla M3 kierrereikä.
Kaaviosta sain vanhan "Radiosanasto" kirjan avulla selvää kuulekeliitännän liitynnöistä ja tuikkasin siihen kuvan mukaisen virityksen 6,3 mm jakilla.
Vähän enemmän kun olisin Internettiä selaillut niin olisin löytänyt kyllä tuosta englannikielisenkin liitäntäkuvan....
Testasin värkkiä syöttämällä HP 8657A geniksestä FM-moduloitua signaalia. Tarkemmat testaukset ovat vielä tekemättä, mutta -110dBm kuului ainakin hyvin.
Ja tuntui sillä myös 27 MHz FM-liikennekin kuuluvan...

Ensimmäinen video laitteesta. Tässä vasta katsellaan ulkonäköä ja vähän sisältäkin...



























































Patentti etulevyn kuuloke/mikrofoniliitäntään jotta sain audion ulos kuuntelutestiä varten





N-liitin on asennettu tilapäisesti vain yhdellä ruuvilla koska sille oli valmis kierrereikä.



Jo palavat merkkivalot ja mittarikin näyttää. Tässä vaiheessa on moottoroitu autotuneri pyöritellyt myös nuppeja



Asteikko ei valoisassa ole kovin selvälukuinen. Etumuovissa on myös särö alareunassa

Seuraavassa videossa sitten päästään kuuntelullekin...