COLLINS R-390A/URR KUNNOSTUS


7.3.2012

Sain 2.3.2011 tämän kohtuullisen miehekkään painoisen vastaanottimen jonka tyyppikilven mukaan on valmistanut itse laitteen suunnitellut Collins sen
monien valmistajien joukosta. Internetistä on löydettävissä tästä vastaanottimesta materiaalia kenties enemmän kuin mistään muusta laitteesta lajissaan.
Manuaaleja, modausohjeita ja muuta tietoa on saatavana paljon pääsiassa amerikkalaisten harrastajien sivuilta. Yritän vääntää ajan kuluessa tälle sivulle suomeksi
varsinkin juttua vastaanottimen säädöistä ja korjauksesta. Tästä vastaanotimesta on juttua myös suomeksi Pentti Stenmanin sivulla.

Tämä vastaanotinyksilö on alkujaan peräisin "St.Julien's Creekin verilöylystä" eli romuksi hyljätystä suuresta erästä vastaanottimia.
Vastaanottimen etulevy teksteineen on maalautettu uusiksi Fair Radio Sales'in toimesta kun näitä on kunnostettu myytäviksi.
Laitteet on sitten myyty toimivina, mutta mitään hienosaatöä alkuperäisiin spekseihin ei ole tehty

Tämä R-390A/URR oli sen saadessani hiljainen ja lyhyen tutkimuksen jälkeen havaitsin laitteen VFO:n - joka on tässä tapauksessa toteutukseltaan PTO
olevan huonosti asennettu suhteessa mekaniikkaan eli akselin kytky oli pääsääntöisesti pois paikaltaan jos taajuuden säätönuppia käänsi.
Havaitsin myös, että takalevyn antenniliitäntöjen yhteydessä olevaan purkkiin tulevat liittimet olivat löysällä (lukitukset eivät olleet kierretyt kiinni).
Johtuen PTO:n asennuksesta sen taajuus ei ollut mekaniikan suhteen kohdallaan ja ensi työnä säädin sen taajuuslaskimen kanssa kohdalleen ja kiristin
sen oikeaan asentoon. Tässä yhteydessä havaitsin yhden alkuperäisistä kiinnitysruuveista katkenneen kierteeseensä (kuten myös etulevystä löytyi yksi)
Eli tiedossa on parin ruuvinpätkän irroitus muttereistaan.
Näiden operaatioiden jälkeen vastaanotin lähti toimimaan, mutta runsaasti säätöä on vielä tiedossa.

Kuvissa voi esiintyä kesken korjaustöiden epäpuhtauksia, roskia yms. jotka puhdistan ennen lopputarkastusta.
Usein huonon juotoksenkin havaitsee vasta juotosjäänteiden pesun jälkeen.

Suuri osa tästä kunnostusprosessista on kondensaattorien vaihtoa. Jenkeistä toimitettu vaihtosarja sinänsä laadukkaita konkkia käsittää malliltaan
erilaisia kuin alkuperäiset aksiaaliset. Näiden asennus joihinkin paikkoihin ei onnistu "siististi".
Ajatuksena onkin osittain vaihtaa vanhan Neuvostoliiton aikaisia naapurimaassa tehtyjä hermeettisesti suljettuja metallikuorisia militäärikonkkia joihinkin paikkoihin.
Niitä ei ehtinyt vielä tulla kun olin jo tehnyt mm. IF-yksikön konkkavaihdot. Amerikkalaiset ovat putkien suhteen sanoneet seuraavaa:
"...** NEVER, EVER INSTALL CHINESE OR RUSSIAN TUBES IN AN R390A ! (Unless there are no more US tubes left on the planet)..."
Tuohon ei kyllä kannata uskoa jos laadukkaita venäläisiä löytyy. Samoin uskon kyllä olevan muidenkin komponenttien suhteen niin,
että löytyy monestakin muustakin maasta kuin USA:sta hyvin laadukkaita valmistajia. Amerikkalainen tuote on ollut entisinä aikoina laadukas
ja se on tehty paikallisella ammattitaitoisella työvoimalla - viime vuosikymmeninä usein USA:ssa tehty tuote
on voinut olla jopa huonompi kuin hapatuotantomaissa tehty koska kustannussyistä on säästetty kaikessa työvoiman ammattitaito mukaanlukien.
Tästä on toki poikkeuksia varmastikin sotilas-ja avaruusteknologian aloilla ja kalliimman pään mittalaitteissa.

Koska kuvamateriaalia on paljon niin olen jakanut tämän kunnostussivuston useampaan osaan ja tällä sivulla on enemmän yleistä asiaa.

R-390A/URR VÄLITAAJUUSYKSIKÖN KUNNOSTUS (IF Subchassis)

R-390A/URR AUDIOYKSIKÖN KUNNOSTUS (AF Subchassis)

R-390A/URR RF-YKSIKÖN KUNNOSTUS (RF Subchassis)

Hommasta on runsaasti videoita joista tässä ensimmäinen:







Kuvassa on kelojen liikuttelusysteemin päällä oleva suojapelti poistettu



Takalevy kaipaa siistimistä - jos nyt kaikkia jälkiä on edes mahdollista saada pois...



Hammasrattaita riittää



Etulevy irroitettuna. Tämä pitää tehdä mm. silloin kun halutaan irrottaa RF-yksikkö









Tältä näyttää mekaaninen digitaalinäyttö etulevyn takaa



PTO:n asennus oli jonkin verran löysällä. Samoin ei ollut tietoa vielä onko sen taajuus suhteessa mekaniikkaan lainkaan kohdallaan



PTO:n valmistaja on Cosmos



Taajuuden mittaus meneillään. Huomaa hyvin epavirallinen adapteri



PTO:n akselin kytkykappale on nyt jotakuinkin kohdallaan



Etulevyn irrotuksen jälkeen paljastui joukko likaisia osia. Tässä "Function" kytkin joka selvästi kaipaa siivousta



Takaseinässä oleva antennin kytkentärele liittimineen ennen puhdistusta. Huomaa hirvittävät juotokset!



Ja puhdistuksen jälkeen. Keloille tulevat johdot ovat vielä uusimatta



Työpöydällä R-390A/URR ja videokamerat kuvausta varten YouTubeen. Toisessa kamerassa alumiiniprofiilista äkkiä tehty kiinnitysvarsi