ROHDE & SCHWARZ EK07 LIIKENNEVASTAANOTIN


13.4.2012

Meikäläisen työhuoneeseen saapui 31.3.2012 tämä massiivinen liikennevastaanotin jota kantamaan ei yksin kannata ruveta koska painoksi koteloineen ilmoitetaan 66.3 kg. Vastaanottimen paino muodostuu massiivisista valurakenteista ja painavasta materiaalista koska ilmeisimmin teräskehikon lisäksi on käytetty aika suuressa määrin messinkiä ja valupronssia eikä alumiinia kuten monissa muissa vastaanottimissa. Metalliosat ovat suurelta osin lisäksi hopeoituja.

Laitteen sisäosia katsellessa tulee tehneeksi mielessään vertailuja muihin liikennevastaanottimiin ja täytyy sanoa, että entisaikaan on ollut toteustustavoissa niin sähköisen toiminnan kuin mekaanisten ratkaisujen suhteen hyvin paljon toisistaan poikkeavia rakenteita. Tämän päivän laitteet ovat nimenomaan mekaanisesti hyvin samankaltaisia piirilevytoteutuksineen.

EK07 vastaanottimessa on suuren painon lisäksi myös paljon putkia eli yhteensä 27 kpl minkä lisäksi laitteessa on sisäänrakennettu putkien mittaus etulevyn kiertokytkimellä jossa on asento kullekin putkelle.

Ensimmäinen video EK07:n sisuskaluista:



Esimmäisessä erässä laitan tälle sivulle kuvia laitteesta vähän sekalaiseen järjestykseen ja tulen niitä kuten muutakin tietoa myöhemmin lisäämään.





Kuvassa näkyy mm. moniasentoinen putkitestauskytkin. Signaalimittari käyttää oikeaoppisia mittayksiköitä eikä mitään S-lukemia!



Kotelon päädyissä on kummallekin kantajalle kaksi kahvaa - tai neljälle yksi...



Kotelon takaseinässä on ohjaintappien holkit jotta virtaliitännän ja tuulettimen liitin osuu kohdalleen. Tuuletin ei liene alkuperäinen?



Vastaanotin vedettynä kotelostaan. Takana oikealla oleva kaareva osa on kelarummun hopeoitu valukansi. Hopeoidut osat ovat ajan saatossa tummuneet



Tässä sama virrat päällä. Asteikkovalot näkyvät yläosan reijistä...



Vastaanotin takaa. Kunnon ketjulla on välityksiä tässä laitteessa rakennettu. Takaseinän liitännät ovat tyypillistä vanhaa saksalaisstandardia kuten koaksiaaliliittiminä 4/13 COAX - tyyppiä.



Liitinpaneeli lähikuvassa. Yhden liittimen eristeaineinen kiinnitysosa on rikkoutunut. Tämä oli ainoa vika jonka tähän mennessä olen laitteesta löytänyt



Tämä taitaa olla linjatason säätötrimmerin välitys (säädettävissä takaseinän reijästä)



EK07:n vasen sivu. Oikealla mm. päätemuuntaja ja suojaamattomana EL84 pääteputki.



Vastaanotin päältä



Vastaanotin alta. Silmään pistää heti vaihdettu vääränmallinen lyytti



Tässä ja muutamassa seuraavassa kuvassa ollaan oikealla sivustalla. kuvassa RF-etupäätä



Katsellaan nyt sitten vielä edellä ollutta lähempää



Vastusrima edellisen alapuolelta. Tutun näköisiä vanhojen radioiden harrastajille



Näillä välityksillä siirtyy liike asteikkorummun kääntöön ja kelarummulle





Kun valukannen aukaisi niin sisältä löytyy mm. kosteudenpoistokapseli jonka silikageeli pitäne kuivata...





Alapuolelta löytyy mm. tasasuuntaajia



Kuvassa näkyy aiemmin mainittu vaihdettu lyytti. Tämä tyylirikko pitää korjata ja vaihtaa piirilevymallisen tilalle aksiaalinen!



Takaliittimien sisäpuolta



Valua, koksuliittimiä, oikeaoppista johtojen niputusta...



VFO:n mekanismia. Yläpuolella on ilmeisesti myös jonkinmoinen vauhtipyörä. Siivosin tästä myöhemmin rasvaa vähemmälle.



Kelarumpu kansi avattuna



Ja samaa lähempää



Kelarummun vieressä oleva osasto kansi avattuna. Kannen vieteri painaa yhtä lyhyttä putkea paikoilleen...



Kuvassa näkyy mm. mittauspisteitä



Koska välikaapelia kotelon ja koneiston välille ei ollut niin tein verkkojohdolle tilapäisliitännän 6.3mm lattaliittimillä ja kutistussukalla.
Kuvassa näkyy myös "patentti" eli läjä adaptereja jotta sain 4/13 - liittimen BNC:ksi